tisdag 31 januari 2017

Årets sista släpp

Jag, Maths och Stefan tänkte oss en liten jakt på fm. Gravdalen i Sennan. Två passkyttar och en hundförare. Wachtarna Allan och Dusty var de som skulle göra jobbet. Jag gick med Dusty min unga wachtel. Jag släppte honom och han sökte ut bra. Stod och väntade på att han skulle komma och titta till mig när jag hör honom ta upp 300m in i såten. Ganska snabbt hör jag två hagelsmällar. Stefan på radion, jag bommade. Dusty driver för fullt och det går nordöst men vänder och går åt mitt håll. Jag står på en höjd och spanar. Helt plötsligt står en bock killing framför mig och lyssnar på hunden. När han går fram några meter så trycker jag av hagelpipan på drillingen och han går i backen. Efter 1min kommer Dusty på löpan. Han får ta kidden i halsen. Det är alltid roligt att skjuta för sin egen hund. Det var 4:e gången i år. Jag fick höra av Stefan att det var det djuret han skjutit på, men att det kommit två till honom. Dusty gav sig ut på sök igen och hittade det andra djuret som han drev bort mot Maths. Men han hade vinden i ryggen så det vände västerut. Det närmade sig mig, men passerade ca 100m väster om ut ur marken. Dusty fick lite problem vid ett ställe när han skulle ta sig tillbaka så jag släppte Allan under tiden. Jag hade flyttat mig till vägen och Allan sökte ut. Ganska snart var det fullt drev och det gick mot Maths men inte i pass utan smet förbi österut. Det vände på mossen och passerade Maths p andra sidan utan att han kunde se vad det var. Under tiden kom Dusty tillbaka och jag satte honom i bilen och sprang för att ta ett pass västerut. Drevet klingade av och Allan kom så fint tillbaka på sina slag. Det var en fin dag tillsammans med hundar och vänner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar